// Kolom links
 

 
Opvoeden

De rubriek Opvoeden staat vol met artikelen hoe kinderen opgevoed moeten worden, over hun internet- en televisiegebruik, over seksuele voorlichting, maar ook artikelen hoe vaders tegen opvoeding aankijken.


Het zelfbeeld van je kind: Tien tips.
6 februari 2004

Een mens heeft drie persoonlijkheden. Degene die je denkt die je bent, degene die anderen denken dat je bent, en degene die je werkelijk bent.
Deze wijsheid komt uit een Suske en Wiske album, misschien niet de meest voor de hand liggende bron van filosofische overdenkingen, maar het is een rake beschrijving.
Het zelfbeeld is de spiegel van de eerste persoonlijkheid, en misschien wel de belangrijkste. Want hoe je over jezelf denkt, bepaalt in grote mate hoe je op anderen overkomt, en het bepaalt ook wie en hoe je werkelijk bent. Een mens wordt niet geboren met een zelfbeeld, dit ontwikkelt zich in de jeugd en staat tot op late leeftijd open voor veranderingen. Het zelfbeeld is heel belangrijk voor een mens en dus ook voor een kind. Een positief zelfbeeld zorgt voor levenslust en zelfvertrouwen, terwijl een negatief zelfbeeld voor depressies en faalangst zorgt. Veel ouders begrijpen wel dat het zelfvertrouwen van een kind direct verantwoordelijk is voor het sociaal en maatschappelijk 'slagen', maar ze beseffen soms niet hoe makkelijk het is om het zelfbeeld van een kind te beschadigen, en daarmee het zelfvertrouwen. Hoe kun je je kind helpen een positief zelfbeeld te krijgen? De volgende tips komen van
Family education.com Ze zijn speciaal voor kinderen met leerproblemen, maar kunnen zonder meer toegepast worden in de opvoeding van elk kind. 1) Laat je kind zich uniek en gewaardeerd voelen. Onderzoek laat zien dat een van de belangrijkste factoren die er toe bijdragen dat een kind hoop en veerkracht ontwikkelt de aanwezigheid is van ten minste ťťn ouder die het kind zich gewaardeerd en speciaal laat voelen; Een volwassene die de problemen van het kind niet negeert, maar zich richt op haar sterke punten. Een manier om dit te doen is om regelmatig tijd alleen met het kind door te brengen. Als het kind nog klein is, kan het zelfs helpen als jezegt als ik aan het voorlezen ben of met jou speel, dan neem ik niet eens de telefoon op. Richt je tijdens deze 'samen met je kind' periodes op iets wat je kind leuk vind om te doen zodat ze kan ontspannen en kan laten zien waar ze goed in is. 2) Help je kind om probleem-oplossende en beslissingen nemende vermogens te ontwikkelen. Zelfvertrouwen wordt geasocieerd met een goed probleem-oplossend vermogen. Als je kind bijvoorbeeld problemen heeft met een vriendje, kun je haar vragen om een paar manieren te verzinnen om het probleem op te lossen. Het is niet erg als het kind niet gelijk een antwoord heeft; je kan helpen door een paar mogelijke oplossingen te bespreken. Ook kun je proberen om in een rollenspel te laten zien op welke manier een probleem zich mogelijk op laat lossen. 3) Maak geen veroordelende opmerkingen, maar zeg de dingen op een positieve manier. Zeg bijvoorbeeld in plaatst van: Je moet beter je best doen, We moeten een manier verzinnen die je helpt om makkelijker te leren Kinderen voelen zich minder aangevallen als het probleem wordt gezien als een strategie die moet worden veranderd dan als iets wat er mis is aan hun motivatie. Deze aanpak versterkt ook het probleem-oplossend vermogen van het kind. 4) Wees een ouder die zich in het kind inleeft. Veel goed bedoelende ouders, zeggen uit frustratie dingen als: Waarom luister je niet naar me? of:Waarom gebruik je je hersens niet?, als het kind leerproblemen heeft. Het is beter om met haar mee te voelen en te zeggen dat je weet dat ze het moeilijk vindt. Datgene waar het kind moeilijkheden mee heeft wordt dan een probleem wat opgelost kan worden en je kan je kind betrekken in het vinden van oplossingen. 5) Zorg dat je kind keuzes heeft. Dit zal ook de machtstrijd verminderen. Vraag je kind bijvoorbeeld of ze vijf of tien minuten van te voren er aan herinnerd wil worden dat ze zich klaar moet maken om naar bed te gaan. Deze keuzes leggen de basis voor een gevoel van controle over het eigen leven. 6) Vergelijk je kinderen niet met elkaar. Het is belangrijk om kinderen niet met elkaar te vergelijken en de sterke punten van alle kinderen te benadrukken. 7) Benadruk de sterke punten van je kind. Vele jongeren bekijken zichzelf op een negatieve manier, vooral in het geval van school.Maak een lijst van je kind haar sterke punten en benadruk deze. Als je kind bijvoorbeeld goed kan tekenen, hang dan de tekeningen op. 8) Zorg dat kinderen elkaar kunnen helpen. Kinderen lijken een aangeboren noodzaak te hebben om anderen te helpen. Het mogelijk maken dat kinderen elkaar kunnen helpen is voor hen een concrete manier om hun sterke kanten te laten zien, en om te benadrukken dat ze de wereld iets te bieden hebben. Je kinderen betrekken bij vrijwilligerswerk is maar een voorbeeld. Het helpen van anderen pept zeker je kind haar zelfvertrouwen op. 9) Verwacht niet te veel van je kind. Realistische verwachtingen geven je kind het gevoel van zelf-controle. De ontwikkeling van zelf-controle gaat hand in hand met het zelfvertrouwen. 10) Als je kind moeilijk kan leren, help je kind dan om de oorzaak hiervan te begrijpen. Veel kinderen hebben fantasieŽn en verkeerde ideeŽn over hun leerproblemen die de stress hierover alleen maar erger maakt. (Een kind zei bijvoorbeeld dat hij was geboren met maar een half stel hersens) Realistische informatie kan je kind een beter gevoel van controle geven en het idee dat er iets aan de situatie gedaan kan worden. Een aantal ven deze tips lijken open deuren, toch is het de moeite waard om een aantal zaken te overdenken en toe te passen. Het idee dat zelfcontrole direct van invloed is op het zelfvertrouwen past helemaal in mijn manier van opvoeden. Inleiding, vertaling en conclusie: Roel van der Wekken


Kijk ook eens in ons Forum


© 2018 - Huismannen.nl - email: info@huismannen.nl


 
Nog meer...
  • Je eigen, unieke vaderrol
  • Ouders kennen risico drinkende puber niet
  • Speelgoed uitzoeken voor je kind. Cadeaustress?
  • Rauwe moeder?
  • Mieke van Stigt: De verjuffing van het onderwijs en het jongensprobleem

    Alle artikelen