// Kolom links
 

 
In het nieuws




Strategie van zijn
23 mei 2004

Een huisman mag trots zijn op dat wat hij heeft bereikt en dat wat er dagelijks uit zijn handen komt. Zoals in iedere beroepsgroep is het van belang op een juiste manier “het product in de markt te zetten” en daarom hierbij een (vrijelijk associërend op dat wat er zo staat op Internet wat marketing aangaat, bij voorbeeld bij
Lichaamstaal.com) strategie van zijn. Antwoorden op de vraag: hoe stel ik mij bewust als huisman op?

  1. Vertel iedereen dat je huisman bentBehalve wanneer je Hennie zou heten, is het van belang je in alle situaties als “huisman” voor te stellen. Mensen, vooral zogenaamde carrièremannen, moeten weten dat een huisman een volwaardig lid van deze maatschappij is. Je kunt zelfs overwegen visitekaartjes te laten drukken waarop deze beroepsaanduiding achter je naam staat. Vertel in elk geval enthousiast over je binnenhuismanagement en de daarin gekozen verantwoordelijkheden. Ontwijk kritische opmerkingen niet maar stel vooral wedervragen wanneer de vraagsteller iets heeft van vooroordelen. Herhaal je standpunten, breng het evangelie de wereld in. De huisman staat voor zijn zaak en gezin en heeft daar zin in.
  2. Spreek zo veel mogelijk voor grote groepenZorg in contact te komen met- of lid te zijn van organisaties en verbanden waar regelmatig sprekers de kans kunnen krijgen. Dit is breed bedoeld, van buurthuis tot kerk, van politieke partij tot vroegere werkgever(s). Spreek in, draag uit, zorg dat je boodschap overkomt. Zorg dat je regelmatig je verhaal en/of dat van huismannen.nl kwijt kunt. Na het openbaar spreken is het van belang in de pauze of na afloop in een-op-een-situaties te spreken met mannen en vrouwen over hun rolverdeling, hun taakverdelingen thuis. Doorbreek patronen en som de voordelen van jouw bestaan op.
  3. Laat sporen naAls je artikelen schrijft over jouw ontwikkeling en activiteiten, zorg dan dat deze flink gekopieerd worden en hang ze op allerlei plekken waar veel mensen komen. Denk aan bibliotheken, supermarkten en wachtkamers.
  4. Laat mensen weten waar je te vinden bentZou je (vooral in de media – radio, televisie bij voorbeeld) willen spreken als ervaringsdeskundige, tuig dan een website op. Maar zorg in elk geval dat er ingezonden brieven komen in dag- en weekbladen. Ook dan is jouw naam en contactadres te vinden. Google staat voor niets ten slotte. Wie vindbaar is, is benaderbaar en kan als desk-undige aan de bak.
  5. Reageer!Hoor je (belachelijke) uitspraken over e-mens-cipatie, huismannen etcetera op radio en televisie, bel dan de omroep. Iedere redactie is lui en heeft liever mensen die zich aandienen dan dat men zelf op zoek moet naar gasten in volgende uitzendingen. Schrijf brieven aan de redacties van kranten, weekbladen en zo meer om daar aan te geven waar je staat en waar de huisman voor staat.
  6. Wees nooit bescheidenWeet dat jij op jouw gebied volledig deskundig bent. Niemand weet beter dan jij wat de beweegredenen zijn geweest huisman te worden, hoe de praktijk is en niemand beter dan jij kan analyseren en adviseren. Deze expertise mag, nee: moet met overtuiging worden gebracht.Door Ronald Roestenburg


Kijk ook eens in ons Forum


© 2017 - Huismannen.nl - email: info@huismannen.nl


 
Nog meer...
  • Rapportonderzoek: Vaders en seksuele opvoeding
  • Huisvader is blij met z'n rol, maar erkenning zou fijn zijn
  • Huismannen vechten tegen hun suffige imago
  • Vrouw steeds vaker kostwinner

    Alle artikelen