// Kolom links
 

 
Opinie

Ook wij huismannen hebben een eigen mening. En omdat wij die ook willen laten horen, schrijven we die hier zo nu en dan op. Het zijn allemaal opinies op persoonlijke titel.


Commercie & luiheid.
22 september 2006

Ik doe niet meer aan Sinterklaas. Dat is toch maar iets dat door de commercie in stand wordt gehouden. Kinderen zijn al verwend genoeg.

Komt deze uitspraak je vaag bekend voor? Of roep je dit wellicht zelf ook? Tegenwoordig merk ik dat deze uitspraak niet meer beperkt blijft tot het feestseizoen, maar dat het gemopper zich uitstrekt tot de verjaardagsfeestjes. In alle eerlijkheid wordt het op veel van die feestjes ook steeds gekker. Clowns worden ingehuurd, springkussens geplaatst, bioscoopzalen afgehuurd, of soms wordt zelfs het hele feest uitbesteed aan een organisatie die je ‘alle zorgen uit handen neemt.’ Het is allemaal te commercieel geworden, roepen we. Gek he? Hoe zou dat nu komen?

Ik heb in een tijdsbestek van twee maanden vier kinderverjaardagen te organiseren. De score van dit jaar: één griezelfeestje, één tuinfeest, één chocoladefeest en één slaapfeest. Al sinds jaar en dag organiseren we dit soort feestjes met veel plezier en zonder externe hulp. Hoe? Gewoon een beetje creatief zijn, er zélf wat tijd en energie in steken en (wellicht het belangrijkste) de kids betrekken bij de organisatie. Natuurlijk kan ik bijvoorbeeld een griezelfeestje compleet uitbesteden. Gooi de zoekterm ‘griezelfeestje’ op Google en de organisaties die staan te trappelen om je wat geld afhandig te maken vliegen je om de oren. Een paar honderd of wellicht meer euro later heb je het feest geregeld. Maar de kinderen leren zo nooit wat het betekent om een feest te organiseren. Het enige dat je ze leert is dat het normaal is om dit soort uitdagingen met een bak geld te lijf te gaan, in plaats van met eigen energie en creativiteit.

Hetzelfde geldt voor Sinterklaas. Natuurlijk kan ik de lokale speelgoedboer een plezierige dag bezorgen door een mega-zak vol met kado’s te kopen. Maar waarom zou ik dat doen? Omdat ik geen zin heb om tijd en energie te steken in zelf met de kinderen iets te maken? Om samen gedichten te schrijven? Om lootjes te trekken en de weken ervoor samen dingen te knutselen? Zelf pepernoten te bakken? Elk jaar weer kost het ons moeite om dit te doen. En elk jaar weer zijn we ongelooflijk blij dát we het doen.

Het is niet de commercie die de trend van steeds meer geld uitgeven in stand houdt maar onze luiheid. Wij zijn blijkbaar niet meer bereid om er onze tijd, energie en creativiteit in te steken. Doen we dat wel, dan speelt de commercie geen rol meer, leren we onze kinderen de waarde van eigen inspanning en halen we er zelf veel meer voldoening uit. Oh ja… en voor die bespaarde euro’s vindt je vast wel een leuke bestemming…


Door Bram Joël



www.thuisman.blogspot.com


Kijk ook eens in ons Forum


© 2017 - Huismannen.nl - email: info@huismannen.nl


 
Nog meer...
  • Dank je, Prem
  • Bart, ruim nou eens je rolpatroon op!
  • She Energy Drink is niet voor vrouwen
  • Club van Slechte Huisvrouwen kortzichtig en zelfzuchtig
  • Van emancipatie naar mancipatie
  • Mama Wil.. goede voorschoolse opvang!
  • Het risico van Ringtone-abonnementen

    Alle artikelen