// Kolom links
 

 
Cultuur

Naast grappen en tekeningen ook rare dingen van het internet en uit kranten en tijdschriften. Ook krijgen we regelmatig dingen opgestuurd of maken we zelf iets mee wat te gek voor woorden is. Verbazing en verwondering over wat wij lezen en horen en meemaken. Kijk, lees en verbaas.


Tante Patent zet de Stad op Stelten
2 februari 2008

Het gat dat Tante Patent graaft aan het begin van de voorstelling leidt niet alleen tot de vondst van het offervat van Sof de Batavier, het gat vormt ook één van de eerste scheuren in de keurige kleinburgerlijke Nederlandse moraal van de vroege jaren zestig. Uit dit gat in het keurige tuintje van Tante Patent zullen de opstandige provo’s en de vrijgevochten hippies zichzelf aankondigen in Annie M.G. Schmids’  'Impulsieve Beweging'. 

Batavier Sof  heeft als nobele wilde, die zijn primitieve instincten de vrije loop laat,  een onweerstaanbare aantrekkingskracht op de keurige burgers. Het volk verruilen moeiteloos hun kreukvrije kostuums voor berenvel en knots om vervolgens hun primaire lusten liederlijk op elkaar te botvieren.

Tante Patent woont in een keurig huis in een keurige straat  in een keurig stadje waarin keurige mensen braaf hun gewone leventjes leiden. Ze  is een nette huisvrouw (die overigens geweldig gespeeld wordt door een man.) ‘Alles komt goed, zolang je maar gewoon doet’, is haar motto. Als zij besluit een boom in de tuin te planten en hiervoor een diep gat moet graven stuit zij op een aardewerken pot. Deze pot blijkt het offervat van ‘Grote Sof’ de  batavier te zijn, die haar prompt komt  bezoeken en een onwaarschijnlijke vriendschap sluit met de tante. Haar huiskat en de haan van de buurvrouw zijn echter minder blij met de komst van deze holbewoner.

De grappen volgen elkaar in hoog tempo op, de personages worden met minimale middelen en met subliem toneelspel tot leven geroepen en het verhaal krijgt vaart door de vele prachtige visuele vondsten.Treinen denderen door de nacht, er wordt een lange fietstocht door het bos verbeeld door rennende boompjes, en een van de hoogtepunten is de scene in het vliegtuig. 

Het huis van Tante Patent is het visuele hoogtepunt van de voorstelling en de poppen die door de spelers gebruikt worden om de batavier en de huiskat  tot leven komen zijn onvergetelijk. De stijl van de vormgeving  is een ode aan Schmidts vaste illustratrice Fiep Westendorp  zonder dat regisseur en vormgever Rieks Swarte in kopieren vervalt.

Net als in de musical-hit “Ja Zuster, Nee Zuster” waarvoor Swarte destijds de dekors verzorgde,  blijkt de humor  en het venijn van Annie MG Schmidt opnieuw tijdloos te zijn. Als geen ander heeft zij de vinger op de benepen  en vingerwijzende moraal van dit kleingeestige landje weten  te leggen.  Deze voorstelling is een heerlijk theateravontuur voor het hele gezin, en ook opa en oma kunnen mee! 

Regie en decor: Rieks Swarte
Spel: Ferdi Janssen, Siem van Leeuwen, Marlyn Koetsier, Rogier in 't Hout en Rieks Swarte.
Kostuums: Carly Everaert 
Decorassistentie en rekwisieten:
Jacqueline van Eeden 
Artistiek organisatie:  Ina Veen
Muziek: Fay Lovski
Lichtontwerp: Casper Leemhuis

Nog te zien: 3 januari, Stadsschouwburg, Arnhem, 4 en 5 januari Stadsschouwburg Amsterdam, 6 januari 2008 De Kunstmin Dordrecht

Door Pieter Smit. Gezien: 26 dec 2007, Toneelschuur Haarlem



Kijk ook eens in ons Forum


© 2018 - Huismannen.nl - email: info@huismannen.nl


 
Nog meer...
  • John Fullbright ‘rough and ready’ met ‘spooky stuff’
  • Melanie Dekker innemend, maar onvoldoende eigen stemgeluid
  • Het Nationale Lezersonderzoek zoekt mannen
  • TalhotBlond en pokeren
  • Ontspanning is voor iedereen nodig!

    Alle artikelen