// Kolom links
 

 
Opinie

Ook wij huismannen hebben een eigen mening. En omdat wij die ook willen laten horen, schrijven we die hier zo nu en dan op. Het zijn allemaal opinies op persoonlijke titel.


Het risico van Ringtone-abonnementen

Onze twee oudste kids hebben beiden een GSM met abonnement. Expres geen Pre-Pay, om een heel eenvoudige reden: in geval van nood moeten ze ons altijd kunnen bereiken en mag het niet hebben van beltegoed nooit een belemmering zijn. Aan een abonnement zitten risico's vast en daar proberen we ze van op de hoogte te brengen. Zo mogen ze in principe alleen bellen in geval van nood en héél af en toe naar hun vrienden. De bulk van de kosten gaat zitten in SMS-en. Zo gemiddeld jagen ze er een kleine tweehonderd berichten per maand doorheen.

Zouden ze ook veel gaan bellen dan vliegen de kosten door het plafond en dat vind ik nergens voor nodig. Ze kunnen SMS-en en als ze meer contact met hun vrienden willen dan kunnen ze thuis onbeperkt MSN gebruiken of via onze vaste lijn onbeperkt naar een andere vaste lijn bellen. Wat ze ook beslist niet mogen is het bellen naar servicenummers
(0900 nummers) en zich aanmelden voor diensten zoals ringtones. Met name die laatste kosten goud geld en daar kom je moeilijk vanaf.

Toen ons oudste dochter na twee maanden een rekening van bijna honderd euro boven haar abonnement had hebben we een hartig gesprek met haar gehad. Ze had de regel van 'niet bellen' aan haar laars gelapt. Dat betekende voor haar een langdurige korting op haar zakgeld totdat ze minstens de helft had terug betaald. De maand daarop gebeurde het zelfde. Vanaf dat moment belde ze helemaal niet meer en dachten we het probleem te hebben opgelost. Maar haar rekeningen bleven toch twintig tot dertig euro boven haar abonnement. Dat zou inhouden dat ze mega-veel berichten zou moeten sturen en dus werd het tijd om naar de gespecificeerde rekening te kijken. Daar zag ik één vreemd item: dagelijks twee SMS berichten van één en hetzelfde nummer op ongeveer het zelfde tijdstip. Het nummer was 5858.

Ik kreeg een bang vermoeden. Even Googelen op de term '5858' gaf al snel uitsluitsel: pagina's vol met forum-items over de terreur van 5858, een gehaaide leverancier van ringtones die op slinkse wijze voornamelijk scholieren target voor een abonnement waar je maar met moeite vanaf komt. Eenmaal aangemeld ontvang je zo'n drie keer per week een nieuwe ringtone à drie euro per keer. Scholieren melden zich aan in de verwachting dat ze één gratis ringtone krijgen, zonder te weten dat ze zich permanent abonneren. Als het kwaad eenmaal is geschied weten ze niet hoe ze het moeten stop zetten en proberen ze het voor hun ouders verborgen te houden. Dat duurt enkele rekeningen, maar uiteindelijk moeten ze toch met de billen bloot. Stom, stom, stom, en ook onze oudste dochter was er ingetrapt.

Voor degenen die in het zelfde schuitje zitten: dit is de manier om eraf te komen. SMS 'HELP' naar 5858 en je ontvangt een bericht terug waarin wordt vermeld welke dienst je voor bent aangemeld, bijvoorbeeld RINGTONE. SMS vervolgens 'RINGTONE STOP' naar 5858 en je ontvangt een bericht dat je bent afgemeld. Voor de zekerheid SMS je dan nog een keer 'HELP' naar 5858, want de kans is aanwezig dat je voor meer dan één service de boot in bent gegaan.

Juridische stappen tegen deze sharks nemen is zinloos, dat hebben er al meer geprobeerd. Tenslotte staat een abonnement altijd op naam van iemand die ouder is dan 18 en die is verantwoordelijk. Dan had je dochter- of zoonlief maar niet zo moeten vertrouwen...

Bram Joël

www.thuisman.blogspot.com


Kijk ook eens in ons Forum


© 2017 - Huismannen.nl - email: info@huismannen.nl


 
Nog meer...
  • Dank je, Prem
  • Bart, ruim nou eens je rolpatroon op!
  • She Energy Drink is niet voor vrouwen
  • Club van Slechte Huisvrouwen kortzichtig en zelfzuchtig
  • Van emancipatie naar mancipatie
  • Mama Wil.. goede voorschoolse opvang!
  • Geen vaderschapsverlof

    Alle artikelen