// Kolom links
 

 
Cultuur

Naast grappen en tekeningen ook rare dingen van het internet en uit kranten en tijdschriften. Ook krijgen we regelmatig dingen opgestuurd of maken we zelf iets mee wat te gek voor woorden is. Verbazing en verwondering over wat wij lezen en horen en meemaken. Kijk, lees en verbaas.


Erotiek en statisch spel in filmopera Die Entführung aus dem Serial
1 juni 2008

Vanaf 1 juni presenteert de Nederlandse Opera in de filmbioscopen de opera: Die Entführung aus dem Serail van W. A. Mozart. Deze moderne uitvoering staat onder regie van Johan Simons en wordt uitgevoerd door het Nederlands Kamerorkest samen met solisten en koor van de Nederlandse Opera met als dirigent Constantinos Carydis.

Konstanze en haar Engelse kamermeisje Blonde zijn ontvoerd en verkocht als slavinnen aan de sultan Bassa Selim. De Spaanse edelman Belmonte wil zijn geliefde Konstanze bevrijden en krijgt daarbij hulp van Pedrillo die hele goede contacten heeft met de bevreesde hoofdbewaker Osmin. Een bevrijdingspoging mislukt en dat is gedeeltelijk te wijten aan Konstanze die wat voor Bassa voelt. Uiteindelijk laat Bassa zich van zijn goede kant zien en laat de beiden dames vrij.

Het eerste deel van dit oriëntaalse liefdesdrama maken we kennis met een bescheiden spelend orkest en Belmonte en Osmin die spelen voor de voorhang gordijnen van het podium. Wanneer deze worden weggeschoven zien we een goedkoop kermisachtig decor met de sultan en zijn slaven groot getekend omlijst met flikkerende lichtjes. Met middenin een groot bankstel.

Tenor Edgaras Montivadas als Belmonte heeft een heldere hoge stem, zijn woorden zijn niet al te scherp Duits en zijn spel is erg dramatisch. Osmin, door de Duitse Kurt Rydl, is als weinige oriëntaals gekleed en bezit een prachtige bas. Zijn spel, zeker wanneer hij seksueel gedomineerd wordt door Blonde, is aanstekelijk.  Ook Laura Aikin als Konstanze zit goed in haar serieuze rol en flonkert met haar mooie sopraanstem. Aikin ziet er jong uit maar qua casting is zij te oud. Daarnaast vallen Blonde (Mojca Erdmann), Pedrillo (Michael Smallwoord) op door hun komische spel en fraaie stemmen. De Belg Steven van Watermeulen heeft de rol van Bassa. Hij is meer de komische verleider dan de alom gevreesde sultan.

Simons is een acteerregisseur waarin samenspel van de zangers duidelijk zichtbaar is. Hun spel is niet groot wat goed aansluit met het medium film. Vooral de erotiek en de plagerijen maken deze operafilm leuk om naar te kijken. De decorwisseling zijn bijzonder al wordt het decor zelf niet volop benut. Na de mislukte bevrijding wordt het spel statisch en onaantrekkelijk toneelmatig. Mozarts ideeën over  menselijke waarden, dat eigenlijk terug zou moeten komen in decor en spel, sluiten daardoor niet goed bij elkaar aan. Opera filmen op toneel is nooit compleet, maar om een ander publiek te bereiken is dit een goede poging.


Die Entführung aus dem Serail van W. A. Mozart
De Nederlandse Opera en het Nederlands Kamerorkest
o.l.v. Constantinos Carydis
Vanaf 1 juni in verschillende filmtheaters door heel Nederland
Filmdistributie: Cinema Delicatessen


Rudolf Hunnik


 


 



Kijk ook eens in ons Forum


© 2018 - Huismannen.nl - email: info@huismannen.nl


 
Nog meer...
  • John Fullbright ‘rough and ready’ met ‘spooky stuff’
  • Melanie Dekker innemend, maar onvoldoende eigen stemgeluid
  • Het Nationale Lezersonderzoek zoekt mannen
  • TalhotBlond en pokeren
  • Ontspanning is voor iedereen nodig!

    Alle artikelen