// Kolom links
 

 
Emancipatiemissers

Bijna iedere huisman of zorgvader stuit wel eens op onbegrip van de buitenwereld. Er zijn legio voorbeelden te noemen: zo is een vaak gehoord vooroordeel dat mannen niet kunnen schoonmaken, of dat ze niet kunnen koken. En veel huismannen moeten zich verdedigen over hun keuze van huismannenschap. Wat voor huismannen vanzelfsprekend is, ziet de nabije omgeving de huisman als zielig, vreemd of in ieder geval een watje. En dan hebben we het nog niet gehad over het stereotype infantiele beeld dat van de man geschetst wordt in de reclame.


Vervolg: een gesprek met Friso

Het is deze commercial  Daarom kiezen moeders voor Friso die de nodige kritische vragen oproepen.

De vraag was: Waarom kiezen vaders niet voor Friso?


Dit was het antwoord:

'Wij begrijpen zeker uw reactie. Uiteraard hebben vaders ook een grote rol in de keuze van de voeding. Uit onderzoek blijkt echter dat nog met name moeders een grotere rol spelen in de zorg voor de kinderen. Dit is de reden waarom wij gekozen hebben om moeders aan te spreken in onze commercial.
Uw reactie stellen wij echter zeer op prijs, uw opmerking zullen we meenemen voor toekomstige publicaties
.'


Een zakelijk antwoord en daar bleef het bij. Dus maar eens verder vragen:

We kunnen niet ontkennen dat moeders in Nederland nu eenmaal een grotere rol hebben in de zorg voor de kinderen. Jammer is, dat jullie met deze tv-commercial dat ook ondubbelzinnig bevestigen; het is een stereotiep beeld dat jullie creëren waar in deze tijd een verandering in gebracht zou moeten worden. Commercials kunnen een grote rol spelen in het veranderen van beeldvorming van vaders en moeders, nu laten jullie het beeld van de vader zelfs weg.

Komt er binnenkort een Friso commercial met alleen vaders in beeld?


Antwoord: 'Wij geven uw suggestie voor een nieuwe commercial door aan onze marketing afdeling.'

Friso heeft ons nog niet gebeld en ik ben bang dat we in dit moederkloekbedrijf niet verder komen.

Een reactie van een lezer:


Hoi Rudolf,
Goed idee om deze misstanden zichtbaar te maken.Je zou ook Nestlé eens moeten benaderen. Die zetten standaard onder hun tijdschriftadvertenties: 'Nestle, Mama weet waarom.'

Groeten, Bert


En dat gaan we ook doen Bert, bedankt voor je tip!


 


 



Kijk ook eens in ons Forum


© 2017 - Huismannen.nl - email: info@huismannen.nl


 
Nog meer...
  • Nationale Voorleesdagen wil alleen maar moeders
  • ANWB Kampioen en de buurman
  • Kinderjuffen gezocht (m/v)
  • Plus Supermarkt maakt man belachelijk
  • Hansaplast bedankt alleen maar moeders

    Alle artikelen