// Kolom links
 

 
Wij waren bij

Huismannen.nl wordt menigmaal uitgenodigd door televisie- en radioprogramma's om mee te praten over zorg en huishouden. Maar dat doen we ook op conferenties, tijdens debatten, maar ook als expert in klankbordgroepen. Hier een keuze waar we aan meegewerkt hebben.


Seminarie: Mannen en vrouwen in de reclame
3 juli 2009

 


 


Vrouw- en man(on)vriendelijke reclame
Waar ligt de grens?


Hoe tolerant zijn de Belgen ten aanzien van vrouw- en manonvriendelijke reclame? Tot waar menen reclamemakers en marketeers te mogen gaan? Vanaf welke grens zeggen personen die actief zijn in de gelijkekansesector dat het niet meer door de beugel kan? Zijn Franstaligen toleranter dan Nederlandstaligen, of is het net omgekeerd? En heeft seksistische reclame dan echt altijd iets met seks te maken? 


Tijdens het seminarie op vrijdag 19 juni 2009, georganiseerd door het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen, werden antwoorden op deze en tal van andere vragen toegelicht.  Of zijn er nog andere mogelijkheden? De volgende personen gingen met elkaar in debat:   Alexandra Adriaenssens, Directrice van de Direction de l’Egalité des Chances, Ministère de la Communauté française,   Katrien Bruggeman, Stafmedewerkster bij de Nederlandstalige Vrouwenraad,   Kristien Hemmerechts, Docente aan de Hogeschool Universiteit Brussel en schrijfster,   Stéphane Hoebeke, Jurist bij de RTBF en auteur van Sexe et stéréotypes dans les médias (2008),  Piet Jaspaert, Voorzitter van de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame,   Valérie Lootvoet, Coördinatrice-directrice van de Université des femmes.


Huismannen.nl ging niet in debat maar was wel aanwezig. Ik kwam te laat omdat ik stuitte op een demonstratie van boze melkboeren en hun tractoren. Maar ik ben toch nog genoeg te weten gekomen. Wel stond de rol van de vrouw in de reclame op dit seminar centraal en niet zozeer die van de man. Ondanks het feit dat er in België en met name in Frankrijk veel vrouwen fulltime werken en geëmancipeerd zijn, zie je dit niet terug in de reclame. De vrouw wordt nog steeds geportretteerd als huissloof of sekssymbool. Ook bij bijvoorbeeld tijdschriftenredacties zijn er weinig vrouwen werkzaam in een hogere functie, alleen bij modebladen bestaat een redactie uit meer vrouwen. Frankrijk loopt al jaren achter en dit proberen ze in te halen door gericht geld uit te geven aan emancipatie en verandering te brengen in het stereotype beeld van vrouwen in de reclame. Er is zelfs een organisatie: Observatoire de la Responsabilité Sociétale des Entreprises (promoting parenting among male employees) die zicht inzet om zorgende vaders in beeld te brengen.

Wij hebben in Nederland de reclamecodecommissie. Een organisatie die minder adequaat werkt als de JEP (Jury voor Ethische inzake Reclame). JEP onderzoekt en brengt echter sneller advies uit als een reclame op tv niet deugt. Ik heb ook wel eens geprotesteerd tegen een reclame maar dat duurt dan eeuwen voordat je antwoord krijgt, en dan hoeft het niet meer.

Ook is er breeduit gesproken over wat is seksisme. Er zaten een paar feministen in de zaal (Kristien Hemmerechts en Katrien Bruggeman) die het wel weer hadden over de paternalistische houding van mannen etc. Reacties van nieuwe feministen waren er niet. In Nederland gaan we openlijker met seks om. Het is allemaal wat explicieter (spuiten en slikken) en er zijn weinig beperkingen. Stoor je je aan een reclamespot dan moet je goede argumenten hebben om het te kunnen verbieden. Vrijheden leggen ook beperkingen op.


Rudolf Hunnik



www.jep.be


Kijk ook eens in ons Forum


© 2017 - Huismannen.nl - email: info@huismannen.nl


 
Nog meer...
  • Ode aan Vaderschap
  • Women inc. Festival 2013 en de Huishoudbeurs
  • Conferentie Over Vaders gesproken
  • In debat met Heleen Mees

    Alle artikelen