// Kolom links
 

 
Boekrecensies

Recensies over actuele boeken bijvoorbeeld over recepten, huismannen, taakverdeling, emancipatie en alles daaromheen.


Puberbrein in het nieuws

Pubers zijn tegenwoordig veel in het nieuws: ze willen
zeereizen maken nog voor ze de middelbare school hebben afgemaakt, ze zetten hele stadswijken op stelten, ze blijken vaak heel veel van computers af te weten en nog veel meer. De schrijvers Huub Nelis & Yvonne van Sark van het boek ‘Puberbrein, binnenstebuiten’ zijn al jaren bezig met het bestuderen van deze leeftijdsgroep en hun boek brengt resultaten van die arbeid onder de ogen van ouders,
leerkrachten, beleidsmakers, en mensen die veel te maken hebben met pubers. En zullen merken dat het boek hun inzicht vergroot en zal verdiepen.

Voor huismannen.nl hebben we enkele hoofdstukken bestudeerd en toegelicht. Waarschijnlijk zal uw interesse gewekt worden en zult u gestimuleerd worden om dit boek aan te schaffen, want het is heel leerzaam en soms verbazend!

Jongeren zijn in onze samenleving van heel groot belang. Want jong zijn is het tegenwoordig helemaal: iedereen probeert jong te blijven, zo lang mogelijk!Jong zijn is de ideale eeftijdsfase.

Eigenlijk slaat puberteit op de fase van lichamelijke rijpwording, zo tussen 12 en 16 jaar. De termen die de schrijvers gebruiken in dit verband zijn tiener,puber, jongere en adolescent. Maar die rijpheid is maar een onderdeel: helemaal rijp en volwassen ben je pas op je 25e! Hersenonderzoek heeft vastgesteld dat pas op die leeftijd de groei van de hersenen is afgerond. Dat is later dan we vroeger dachten. Tussen 12 en 25 groeien ook de cognitieve vaardigheden en de sociale vaardigheden.

De sociaal-emotionele ontwikkeling is in de eerste jaren gekenmerkt door zaken als zich losmaken van de ouders, nieuwe emotionele bindingen aangaan met leeftijdsgenoten, impulsief handelen en angst om op te vallen. Verder zijn pubers emotioneel gevoelig en zeer vatbaar voor groepsdruk.

Als ze wat verder gegroeid zijn komen aan de orde het ontwikkelen van een eigen ik, de durf om steeds meer af te wijken, het experimenteren met van alles en het nemen van risico's, terwijl stemmingswisselingen aan de orde van de dag zijn.

Tegen de tijd dat ze de 21 naderen valt aan hen op dat ze steeds zelfbewuster worden, meer een eigen identiteit krijgen, minder gevoelig worden voor groepsdruk. Ze denken verder vooruit, zijn meer in staat tot zelfreflectie MAAR vallen af en toe onverwacht terug in onvolwassenheid.

Vragen en notities over de ontwikkeling van het brein

Is het brein kneedbaar? Oftewel: kun je alles van iedereen maken?
Je kunt de aanwezige mogelijkheden maximaliseren. Een aanwezige muzikale aanleg kan door veel aandacht en oefening op een maximum worden gebracht. Een Mozart is als muzikaal genie in de wieg gelegd. Maar je kunt geen muzikaal genie opkweken. Er zijn grenzen aan de aanleg.

Is het goed als een puber altijd alleen op zijn kamer achter de computer zit?
Hij kan daar veel leren: met name hoe goede games het ordenen, de concentratie, en geheugentraining gunstig beïnvloeden. Maar afwisseling in activiteiten is goed. Zet de computer maar eens een tijd in de huiskamer. Let niet teveel op de protesten; misschien wil zij/hij na een tijdje niet meer naar boven!

Puberbrein en opvoedingsvragen

Tegenover een zelfbewuste houding van pubers zijn ouders van nu vaak timide. Ze zijn opgegroeid ineen tijd dat oude zekerheden wankelden. Autoritair optreden werd een taboe. Is niet ingrijpen bij twijfel dan het nieuwe adagium? Moet drinken kunnen? Is de puber de baas in huis?
Het antwoord is van bevel naar onderhandeling.

Het afgeschermde Jeugdland van de jaren '70 is verleden
tijd, jongeren vallen plompverloren in de rauwe werkelijkheid. Er zijn geen dingen, alleen voor ouderen, nee, via de media hoort de puber meteen alles: seks, geweld: zet de tv maar aan, kijk maar op internet. Kinderen weten meer van de wereld dan hun ouders.

Vaak gaan ouders hun techno-wijze kinderen overschatten met al die digitale informatie en die hippe gadgets. Maar is dat internet wel zo veilig?-De dominantie van de jeugdcultuur plaatst de ouderen op achterstand.Hoe moeten we wezens opvoeden die alles al weten, die vaak wereldwijzer zijn dan wijzelf?

De prefrontale cortex vormt het hersengedeelte dat bij de opvoeders al ontwikkeld is. Het is hun taak om die ontwikkeling over te dragen op hun kroost. Het gaat er om het hoofd koel te houden, je diepgaand in het kind te interesseren en niet Gods water over Gods akker te laten lopen!


Rein van der Woude

 


 



Kijk ook eens in ons Forum


© 2017 - Huismannen.nl - email: info@huismannen.nl


 
Nog meer...
  • Tips voor samengestelde gezinnen
  • Filmjaarboek 2014
  • Tem je geest
  • Het hele brein het hele kind
  • Schrijnende vaderverhalen in 'De afwezige vader bestaat niet'

    Alle artikelen