// Kolom links
 

 
Opinie

Ook wij huismannen hebben een eigen mening. En omdat wij die ook willen laten horen, schrijven we die hier zo nu en dan op. Het zijn allemaal opinies op persoonlijke titel.


Bart, ruim nou eens je rolpatroon op!

Afgelopen maandag plofte ook bij ons het dikke cadeauboek van de Bart Smit op de mat. De meeste folders verdwijnen bij ons linea recta de prullenbak in. Speelgoedfolders beschouw ik echter als vakliteratuur voor onze kinderen. En zo overleefde de folder mijn opruimwoede. Op dat moment had ik nog niet in de gaten dat deze folder de tongen zo los zou maken.

De volgende ochtend bladerde mijn jongste dochter door de catalogus. Ze wordt binnenkort zes en wilde een verlanglijstje maken. Niet wetende dat de kasten op onze slaapkamer al uitpuilen van de cadeau’s die we al tijden in huis hebben liggen.

Later blader ik zelf nog eens rustig door het cadeauboek. Ik worstel mij door de roze pagina's. Ruik voor de zekerheid even aan het papier of er geen lekker geurtje aan zit. “Verzorg jouw baby als echte mama”, staat er bij de Babybornpoppen. Op de foto lachen mij de jonge moedertjes in spé tegemoet. Bij de stofzuigers hetzelfde verhaal: alleen meisjes zijn afgebeeld. “Zo goed zijn als mama dat wil je ook!”. Ik voel me steeds bozer worden. Ook ik neem wel eens een stofzuiger ter hand. En alhoewel mijn vrouw niet altijd tevreden is met het resultaat, suggereert dit dat vaders niet kunnen stofzuigen.

Als ik verder blader, kom ik bij het blauwe deel. Daar schiet de catalogus mij echt in het verkeerde keelgat. “Wat word jij later?”. Alsof alleen jongens later gaan werken. De ontwerpers van deze catalogus leven nog diep in de vorige eeuw.

Bart Smit heeft op zijn Facebookpagina een verklaring uitgegeven. Hierin staat dat dit nooit zo bedoeld is. Ook zij zijn een modern bedrijf. Dat is een wat dunne verklaring. Dit is geen ondoordachte vergissing. De hele catalogus is verdeeld in een jongens en een meisjesdeel. Daar zijn teksten bij geschreven en daar zijn foto’s bij gemaakt. Het is een bewuste keuze geweest

Maar waarom nu dan deze ophef? Bart Smit is niet de enige. In de Intertoysfolder is het speelgoed ook gerangschikt naar jongens en meisjes speelgoed. Ook hier staan meisjes achter een aanrechtblok en liggen de jongetjes met autootjes te spelen. Het grote verschil is dat Bart Smit het heeft opgesierd met foto's van jongens en meisjes en kekke spreuken.

Het wordt tijd dat speelgoedketens stoppen met deze rolbevestigende reclames. Bart Smit suggereert dat er een scheiding is tussen jongens en meisjesspeelgoed. Deze reclames zijn seksistisch. Meisjes worden niet geboren met een voorliefde voor roze stofzuigers, maar bovenal het klopt niet met de praktijk.

De praktijk is dat ik een oudste dochter heb die stoer is. Ze draagt geen jurken en rokken. Ze zit op voetbal en wil bij de politie. De praktijk is dat ik een zoon heb die gek is op vliegtuigen en treinen, maar ook op turnen en K3. Hoe vaak heeft hij thuis al niet met een jurk aan gelopen? En o ja, niet verder vertellen: hij fietst op een meisjesfiets. Gewoon: omdat hij die mooi vindt.

Guus Reichgelt

www.bieploch.blogspot.nl/


Kijk ook eens in ons Forum


© 2017 - Huismannen.nl - email: info@huismannen.nl


 
Nog meer...
  • Dank je, Prem
  • She Energy Drink is niet voor vrouwen
  • Club van Slechte Huisvrouwen kortzichtig en zelfzuchtig
  • Van emancipatie naar mancipatie
  • Mama Wil.. goede voorschoolse opvang!
  • Het risico van Ringtone-abonnementen
  • Geen vaderschapsverlof

    Alle artikelen