// Kolom links
 

 
Boekrecensies

Recensies over actuele boeken bijvoorbeeld over recepten, huismannen, taakverdeling, emancipatie en alles daaromheen.


Het hele brein het hele kind

Als ouder focus je vaak op het lichamelijk en sociaal
welbevinden van je kind, maar als ouder kijken we bijna niet naar de ontwikkeling van het brein. Daniel Siegel en Tina Payne Bryson reiken daarvoor kennis en vaardigheden aan in het boek: “Het hele brein het hele kind”. Siegel is de theoreticus en Payne Bryson degene die één en ander illustreert met voorbeelden uit de praktijk.

Het kinderbrein ontwikkelt zich nog tot een kind midden
twintig is. Als ouder kun je helpen dat kinderbrein zich te ontwikkelen door het als het ware te trainen. Het brein bestaat uit een linker- en een rechterhersenhelft. De rechterhersenhelft is de emotionele kant, terwijl de linkerhersenhelft de rationele kant is. Vooral kinderen worden vaak overspoeld door emoties uit de rechterhersenhelft. Als ouder kun je kinderen helpen door de linkerkant met de rechterkant in verbinding te brengen. Door dat te doen kun je weer wat rust krijgen in je kind.

Daarnaast bestaat het brein ook uit een beneden- en een
bovendeel. Het bovendeel neemt de beslissingen. Het is verantwoordelijk voor controle over de emoties en het empathisch vermogen. De lagere delen van het brein zijn verantwoordelijk voor basale functies als ademhalen, knipperen met je ogen. Maar ze hebben nog een functie: vluchten in geval van gevaar. Met name het bovendeel moet ontwikkeld en getraind worden.

Er worden in totaal tien “whole-brain” strategieën
aangereikt om het brein als één veelzijdig geheel te laten functioneren. Tussen de tekst door staan striptekeningetjes die je kunt bekijken en bespreken met je kind.

Het boek bevat naar mijn idee geen revolutionaire nieuwigheden.
Wel is nieuw dat je als ouder theorie over de ontwikkeling van het brein van je kind aangereikt krijgt. Ook nieuw is hoe je dat als ouder kunt ontwikkelen.

De theoretische stukken zijn soms redelijk lang en er zit
veel herhaling in, waardoor je soms het gevoel krijgt dat het boek niet op gang komt. Daar staat tegenover dat er praktische voorbeelden uit de praktijk in zitten. Ook de striptekeningen geven het boek wat kleur. Bij de praktische
voorbeelden is wel altijd het probleem hoe reëel de dialogen zijn.
Een voorbeeldje:
Kind: “Mam, Mark zegt dat ik stom ben”
Moeder: “Wat heb je dan gedaan?”
Kind:”Niets, we waren aan het praten en toen zij hij het gewoon”

Als suggestie wordt dan gedaan:
Kind:”Mam, Mark zegt dat ik stom ben”
Moeder:”Waarom denk je dat hij dat zegt?”
Kind:”Nou ja, misschien omdat ik iets over zijn tekening zei, maar het was een grapje”

Bij die laatste zin van het kind vraag ik me af hoe
veel kinderen zo eerlijk zouden zijn om dat antwoord te geven. En zo zijn er meer dialogen in het boek. Het boek wordt gepresenteerd als een revolutie in opvoedingsland. Als je je verwachtingen wat bijstelt en het ziet als een nuttige aanvulling op je opvoedinstrumentarium dan is dit boek zeker een aanrader.

Het hele brein het hele kind: 12 revolutionaire strategieën
om de ontwikkeling van je kind te stimuleren.
Daniel J. Siegel en Tina Payne Bryson
Uitgeverij Scriptum. Augustus 2013. 208 pagina's
ISBN 9789055942282

Door Guus Reichgelt

www.scriptum.nl/boeken/psychologie/kind-en-opvoeding/het-hele-brein-het-hele-kind-ebook


Kijk ook eens in ons Forum


© 2017 - Huismannen.nl - email: info@huismannen.nl


 
Nog meer...
  • Tips voor samengestelde gezinnen
  • Filmjaarboek 2014
  • Tem je geest
  • Schrijnende vaderverhalen in 'De afwezige vader bestaat niet'
  • Filmjaarboek 2013

    Alle artikelen