// Kolom links
 

 
Huismannen weblog

Vanaf 2002 tot eind 2004 hield oprichter Marcel van Veelen een internetdagboek bij. Roel van der Wekken nam tot eind 2006 het stokje over. Beiden legden hun beslommeringen als huisman weer. Het uitgangspunt was om niet zozeer te beschrijven wat ze zoal deden, maar wat zij bij het huismanschap voelden.


Groep achters huilen niet

Onze oudste dochter gaat volgend schooljaar naar het voorgezet onderwijs. Voor ons was het de eerste keer dat we te maken kregen met het kiezen van vervolgonderwijs. Het zou een ware ontmaagding worden.

Het begon al met het advies. Met een Havo/VMBO-t advies ging ze naar de bovenbouw. Nu wonen wij in een regio waarin nogal wat te kiezen valt. We wilden de zaak grondig aanpakken en met het advies in de hand gingen we in groep 7 op scholenjacht. Na veel wikken en wegen kwamen we tot een keuze.

Na de zomervakantie besloot het Cito in al haar wijsheid om de normen voor het voortgezet onderwijs aan te scherpen. Zo werd het advies van onze dochter omgezet in een VMBO-t advies. Hiermee was zij niet meer welkom op de beoogde school. We konden weer van voren af aan beginnen.

Samen met de leerkracht en mijn dochter kozen we een nieuwe school uit. We checkten hoeveel waarde de beoogde school hechtte aan de eindcito om er zeker van te zijn dat een eventueel mislukte toets geen roet in het eten zou kunnen gooien. Aan het oordeel van school werd, tot onze geruststelling, een hogere waarde toegekend. De leerkracht wist wat haar te doen stond: ze zorgde dat het dossier helemaal netjes op orde was.

Helaas verknalde onze dochter haar Citotoets. Er hoefde niet geloot te worden dus niets stond in de weg om haar toe te laten. Groot was onze verbazing toen ik op een druilerige maandagavond telefoon kreeg dat mijn dochter niet werd toegelaten. Het dossier van onze dochter gaf een te wisselvallig beeld.

Voor de derde keer in twee jaar tijd konden we weer aan de bak. We kozen een school uit waar ze inmiddels is
toegelaten en waarvan we denken dat die goed bij haar past.

Toch roept het keuzeproces vragen op. Op de eerste plaats is het vervelend dat tijdens het spel de spelregels
veranderen. De aangescherpte citonormering heeft niet alleen ons voor problemen gesteld. Dit was voor meer ouders een probleem. Voortgezet onderwijsscholen mochten terugvallen op de oudere normering, maar vele scholen deden dat niet.

Op de tweede plaats is het de vraag hoeveel vertrouwen middelbare scholen in de basisscholen hebben. Vanaf volgend
schooljaar vindt de Citotoets later in het schooljaar plaats. Hierdoor kunnen voorgezet onderwijsscholen de Citotoets niet meer meenemen in hun aannamebeleid. Even dreigde middelbare scholen met eigen toelatingstoetsen te
gaan werken, maar daar stak de staatssecretaris een stokje voor.

Een basisschool kan het zich niet permitteren om slechte adviezen te geven. Een basisschool die stelselmatig slechte adviezen af geeft wordt op termijn niet meer serieus genomen.

En dat niet alleen: acht jaar lang zijn de kinderen jaarlijks getoetst. Acht jaar lang is er een dossier opgebouwd waaruit een beeld is opgebouwd over het kind. Een beeld dat betrouwbaarder is dan één mislukte eindcito. Dat dossier moet het advies van de basisschool ondersteunen, want anders klopt er iets niet.

Dat beetje vertrouwen moeten voortgezet onderwijsscholen toch in de basisscholen op kunnen brengen?


 


Guus Reichgelt



Kijk ook eens in ons Forum


© 2018 - Huismannen.nl - email: info@huismannen.nl


 
Nog meer...
  • Brugsmurf
  • Avonturen op de kamping
  • Van Baukje naar Siemon
  • Zelf een kast bouwen
  • Hoe maak je samen een spreekbeurt

    Alle artikelen