// Kolom links
 

 
Filmrecensies

We mogen trots zijn op onze Filmrecensierubriek. Bijna elke week bespreken we films die gaan over vader en kind relaties, man en vrouw relaties, familiefilms, animatiefilms en nog veel meer.


Opnieuw IFFF, 2014
10 februari 2014

Na twee jaar pauze heb ik het International Film Festival van Rotterdam weer bezocht. Editie 2014, van 22 januari tot en met 2 februari. Ander werk en het niet aantrekkelijke aanbod van films zorgden er voor dat ik even afhaakte. Online bestelde ik mijn filmvoorstellingen met persaccridatie. Helemaal vlekkeloos verliep dat niet, maar dat was in 2011 ook al het geval. Zo op het eerste gezicht waren er niet veel bezoekers in de bioscopen. Maar volgens IFFR was 2014 een succesvolle editie met een groeiend aantal van 287.000 bezoeken aan films,tentoonstellingen, optredens en evenementen.

IFFR 2014 in telegramstijl

Nebraska, regie: Alexander Payne

Pa: ik wil m'n prijs! Zoon: er is geen prijs! Oude pa wandelt de snelweg op, richting zijn 'miljoen dollar'. Zoon zucht en geeft hem een lift. Humorvolle roadmovie in fraai zwart-wit door economisch getroffen Nebraska, thuisstaat van regisseur Payne (The Descendants), met glansrol van Bruce Dern. Eerste plaats publieksprijs IFFR.

+ Gedurfd in zwart-wit gefilmd. Mannenfilm. Karikaturen, passend in een omgeving waarin het leven hard kan zijn. Mooi wordt het verhaal verteld als vader en zoon naar geboortedorp van oude pa gaan. De kijker ontdekt hoe de relatie is tussen de vader en zijn zoon(s). Ook hoor je allerlei familiegeheimen. Geld en status zijn heel belangrijk; zeker als je beide niet hebt. Nebraska heeft humor; soms grof. Thema’s: de betekenis van ouder worden.
- Soms iets te lange desolate beelden




Stella cadente, regie: Luis Minnaro


Kleurrijk speelfilmdebuut van ervaren producent Minarro biedt een haast hallucinante blik op de wereld van Amadeo van Savoy, die rond 1870 twee jaar lang koning was van een onregeerbaar Spanje. Intrigerend gegeven mondt uit in pleidooi voor schoonheid, creativiteit en vreugde in het leven.

+ Op zich een mooi verhaal: koning die op de troon wordt gezet zonder macht. Hij heeft idealen maar het lukt hem niet om ze uit te voeren. De verstilde filmbeelden zijn artistiek en verwijzen naar hoogtepunten uit de schilderkunst (Caravaggio). Verrassend zijn de knappe mannen in mooie kostuums die er allemaal rare gewoontes op na houden. Als je alleen maar in een kasteel zit kan je niet anders. Een bediende vrijt met de kokkin, neukt een meloen (in close-up) en randt ook andere mannelijke bediendes aan. Tussendoor hoor je Franse chansons en zie je een schildpad lopen met diamanten op zijn schild.
- Overdaad aan nietszeggende verstilde momenten. Het verloop van het verhaal, dat ook qua logica niet klopt, strandt in beelden die de kijker niet willen verrassen maar choqueren.



I’m the same, I’m an other, regie: Caroline Strubbe


Sfeervol en gevoelig verhaal over een man en een meisje op de vlucht door Europa. Gaandeweg wordt de reden duidelijk, terwijl ze elkaar langzaam leren verdragen. De fraai gefilmde tocht eindigt in een schuilplaats aan de Engelse kust. Hier moeten ze hun tragische verleden onder ogen zien.

Een onbestemde film. Het meisje is het kind van de rekening. Ze komt er zelf achter dat haar ouders niet meer leven. Maar wie is die man? Er wordt niks gezegd. Als ze in Engeland in een zomerhuisje zitten wordt ze telkens opgesloten om niet te kunnen vluchten. De verhouding is scheef. Hij knoopt wat aan met een vrouw en het meisje vermaakt zich met dode dieren onder haar bed. 


+ mooie plaatjes, angstig gevoel wordt kunstig opgewekt, onderhuidse spanning. Uitstekend acteerwerk van meisje.
- De man is geen opvoeder, voelt alsof hij kwaad in de zin heeft, pas later is er ontspanning tussen die twee maar dan is het te laat. Deprimerend gegeven. Veel te lang.





Les rencontres d’aprés minuit, regie: Yann Gonzalez 

Ali en Mathias maken zich met hun dienstbode, een travestiet, op voor een middernachtelijke orgie. Als gasten verwachten ze De Slet, De Ster, De Dekhengst en De Tiener. Al gauw verandert de orgie in een warmhartige psychoanalytische sessie. Bij dageraad kan het leven alleen maar bitterzoet zijn.

In een studioachtige kunstmatige setting vertelt iedere hoofdfiguur haar of zijn levensverhaal. Het zijn diepzinnige soms toneelmatige teksten. De één heeft het over de grootte van zijn piemel en moet hem laten zien, de ander denkt dat hij Markies de Sade is en wil sadistisch doen. Thema’s:vergankelijkheid en de dood.
+ Mooie teksten. Kale kitscherige setting. Seksscènes choqueren niet.
- Op een gegeven moment slaat de verzadiging toe. Niet al te best acteerwerk.






Tres D, regie: Rosendo Ruiz


Waarom en voor wie maken filmmakers hun films? Rond die voor iedere festivalbezoeker essentiële vraag, creëerde Ruiz een charmante liefdesgeschiedenis. Het is tegelijk een intelligent pamflet over en een kritische ode aan de cinefilie, gedraaid op het kleine filmfestival van Cosquin, Argentinië.

Als film was Tres D een interessante afwisseling in mijn keuze. Filmmakers draaien een documentaire en spelen er zelf in als documentairemakers. Heb je een beeld dat de filmwereld erg vrij is dan word je daarin bevestigd. De regisseur slaapt met degene die hij interviewt. Nieuwkomers krijgen op filmfestivals altijd een kans. Er wordt veel gesproken over het willen verbeteren van de wereld. Niet alles is serieus. Aandacht voor ontluikende liefde. Leuke scènes over 3d- films en de bijbehorende brilletjes. En ruzie krijgen over hoe een ruzie gefilmd moet
worden.


+ Duidelijk komt naar voren dat de filmwereld een nepwereld is. Amusant einde
- Komt traag op gang.





Finsterworld, regie: Frauke Finsterwalde


Geen land in Europa laat zich zo lastig tot behapbare clichés terugbrengen als hedendaags Duitsland: Finsterworld, een mozaïek van bizarre verhalen en grappige dialogen, is als een lachspiegel, met sprookjesachtig sarcasme en pessimisme naast verrassingen en hoop. Een 'meesterwerk', aldus Die Zeit.

Finsterwalde behoort tot een nieuwe generatie filmmakers die laat zien hoe krampachtig er in Duitsland gedacht wordt over WO II. In Finsterworld volg je verschillende personages die allemaal een conflict met zich meedragen. Een manlijke pedicure die tobt met zijn hoofd boven water te houden. Verveelde rijke ouders die weinig aandacht besteden aan hun kinderen. Een filmmaakster die egocentrisch is. Een politieagent die graag in een pluchepak geaaid wil worden. Het is een filmmozaïek die heel mooi in elkaar grijpt en samenhangt. Een politieke sociale film. Amerika heeft als symbool Micky Mouse maar Duitsland heeft Hitler.
+ Hoe alle verhalen bij elkaar komen zit erg goed in elkaar. Ook het acteerwerk is prachtig. Alle personages zijn sociaal arm en brengen dat gevoel goed over.
- Er zitten scènes in, zoals een meisje die in een oven van het concentratiekamp wordt geduwd, die te ver gaan. Het voegt aan de film niets toe.





Swim little fish Swim, regie: Lola Bessis en Ruben Amar.


Een uit elkaar gegroeid stel ontmoet een jonge Franse kunstenares die het wil maken in de New Yorkse kunstwereld. Allemaal staan ze voor lastige keuzes. Dromerige indie, soms grappig, soms melancholisch, die met innemende personages veel zegt over vooriedereen herkenbare problemen.


Een vriendelijke film met een vader in de hoofdrol. Leeward, een muzikant wil creëren, maar ookaan zijn principes vasthouden. Hij zal nooit een commercial maken ook al levert dat veel geld op. Zijdelings speelt er een verhaal van een jong meisje dat het wil maken in de kunstwereld van New York. Ze valt voor valse beloftes in deze wereld. Leeward haalt haar in huis, zoals hij met meer mensen doet, om haar een logeerplaats aan te bieden. Hij is lief met zijn kind, maar ziet niet dat zijn vrouw Mary baalt van zijn nutteloze gedoe. Ze wil een woning en zekerheid.
+ Herkenbare huwelijkssituaties, mooie beelden van New Yorks coleur locale. Lekkere muziek. Ook het samen musiceren. Hoopvol einde.
- De relatie tussen moeder en dochter wordt niet echt uitgewerkt. Houterig
geacteerd.




Kijk ook eens in ons Forum


© 2018 - Huismannen.nl - email: info@huismannen.nl


 
Nog meer...
  • Goedkoop sentiment in ‘Heaven is for real’
  • Nebraska
  • Like father, like son
  • La Grande Bellezza verlangen naar vervlogen tijden
  • Hava Nagila Hava zoektocht roots

    Alle artikelen